Puike prestatie vrijwilligers Jatrie

De vrijwilligers van de Jatrie, ze noemen zichzelf de Jatrieanen, hebben met elkaar een puike technische prestatie geleverd. In 2019 ontplofte de in 1950 ingebouwde Bronsmotor.  In de zomer van 2020 werd onder supervisie een vervanger, weer een Brons, ingebouwd bij Droogdok Groningen (Jelle Talsma Scheepswerven). Tijdens het terugvaren naar de thuishaven, eind september, bleek de oude keerkoppeling niet naar behoren te  werken. Thuis in Stadskanaal werd direct gestart met de demontage van dit ruim 300 kg zware onderdeel.  Om werkruimte te maken, moest de vloer van het roefje tijdelijk verwijderd worden. Na de demontage bleek dat onderdelen van de koppeling versleten waren dan wel revisie nodig hadden. Zoiets kost veel geld en de reserves waren nagenoeg uitgeput. Mede door corona had de stichting  de laatste tijd ook geen inkomsten.

Dan maar weer een beroep doen op fondsen. In het najaar van 2020 werd een aanvraag ingediend bij het Mondriaan Fonds. Deze aanvraag werd eerst afgewezen. De Jatrie stond namelijk niet ingeschreven in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed als erkend varend erfgoed. Direct een procedure gestart en  werd de inschrijving alsnog gerealiseerd: een bijzondere gebeurtenis want weinig schepen worden opgenomen in dit register. Een kroon op het jarenlange werk van de vrijwilligers.

Dit voorjaar van 2021 besloot dit fonds om de stichting Jatrie een bedrag van 10.000,- beschikbaar te stellen voor de 2e fase van de restauratie. De versleten onderdelen konden nagemaakt worden, de koppeling weer in elkaar gezet en worden teruggeplaatst. Dit terugplaatsen en het uitlijnen van de krukas van de Bronsmotor met de schroefas bleek een precisiewerkje. Tijdens een eerste test afgelopen week functioneerde alles weer goed: een puike technische prestatie van de vrijwilligers.

Afgelopen jaar kon via Droogdok Groningen ook nog 5 ton extra stalen ballast aangeschaft en geplaatst worden waardoor de schroef nu diep genoeg in het water is komen te liggen. Dit is nodig voor verbetering van het afrem- en voortstuwingsvermogen. Een dezer dagen zal er een testvaart volgen. Daarna wordt het roefje in ere hersteld, kan het nodige achterstallige schilderwerk aangepakt en een begin gemaakt met de verdere museale inrichting waarvoor het Prins Bernard Cultuur Fonds inmiddels 5.000,- beschikbaar heeft gesteld.

Eind volgende week keert de snikke Dieverdoatsie weer terug naar Stadskanaal. De boegschroef begaf enkele weken geleden de geest. De werf Pedro Boot in Zuidbroek stelde hun faciliteiten beschikbaar. Met de eigen vrijwilligers is dit onderdeel vervangen. Eind juni is de historische vloot van Stadskanaal weer klaar voor een nieuw vaarseizoen. Nu nog even een einde aan de coronamaatregelen.

Deze website gebruikt cookies zonder uw persoonlijke gegevens op te slaan. Ons cookiebeleid.